John Blenkinsop (متولد ۳۰ اکتبر ۱۸۸۳ – درگذشته ۲۲ ژانویه ۱۸۳۱) یک مهندس و اختراعکار انگلیسی بود که به خاطر اختراع اولین لوکوموتیوی عملی و موفق در تاریخ بود. او در منطقه Felling، شهرستان دورهام، انگلستان به دنیا آمد و در سال ۱۸۰۸ به عنوان یکی از مشاوران معدنی برای Charles John Brandling، مالک معدنهای کاملی در منطقه Middleton، شروع به کار کرد.
در سال ۱۸۱۱، بلنکسوپ اختراعی را در زمینه ترانسفورمرها و پیکربندیهای لوکوموتیوی ارائه داد که به نام “rack and pinion” شناخته میشد. این سیستم به وسیله یک سیستم تیغهای دندانی که به روی ریلهای فلزی قرار داشت، انجام میشد. این سیستم به او اجازه داد تا لوکوموتیوی خود را بتواند بارهای بسیار بزرگتری را حمل کند، به طوری که لوکوموتیویی که توسط Matthew Murray طراحی و ساخته شده بود، حدود ۹۰ تن بار را حمل میکرد.
بلنکسوپ اولین لوکوموتیوی خود را با نام “Salamanca” در سال ۱۸۱۲ ساخت و توسط شرکت Fenton, Murray and Wood در Holbeck به خدمت گرفت. سه لوکوموتیوی دیگر نیز در سالهای بعدی ساخته شدند، از جمله یکی که به نام “Lord Wellington” نامگذاری شد. این لوکوموتیوها برای حمل کردن کردن کالس در معدنهای Orrell و Newcastle-upon-Tyne استفاده شدند.
بلنکسوپ در سال ۱۸۱۵ یک لوکوموتیو دیگر نیز ساخت که برای معدنهای Royal Iron Foundry در برلین طراحی شده بود. او توانست با این سیستم ترانسفورمرها را به یک سیستم انتقال انرژی کارآمدتر و قابل توسعهتر تبدیل کند. این اختراعها به توسعه صنعت راهآهن و افزایش کارایی لوکوموتیوها کمک کردند.
بلنکسوپ در سال ۱۸۳۱ در لیدز درگذشت و به خاطر نقشهای مهمی که در توسعه لوکوموتیوها و صنعت راهآهن داشت، به خاطر نگه داشته شد. او یکی از افراد برجسته در تاریخ مهندسی و اختراعات صنعتی بود که به توسعه راهآهنها و افزایش کارایی لوکوموتیوها کمک کرد.